Κυριακή, 8 Δεκεμβρίου

2ο Γενικό Λύκειο Καβάλας – Νέες προτάσεις για ERASMUS.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΜΕΘΟΔΩΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΤΕΡΟΓΕΝΩΝ ΤΑΞΕΩΝ

Kαθώς ο μαθητικός πληθυσμός αλλάζει μέσω των παγκόσμιων κοινωνικών μεταβολών και ανακατατάξεων, το ίδιο κάνουν και οι σχολικές τάξεις. Τα σχολεία πρέπει να δώσουν προτεραιότητα στις προσπάθειες για την προώθηση της πολυμορφίας και της ισότητας στο σχολικό δυναμικό τους και ιδιαίτερα μέσα στην τάξη. Είναι σημαντικό να επικεντρωθούν στην ποικιλομορφία και την ισότητα προκειμένου να υποστηρίξουν την ποικιλομορφία του νέου μαθητικoύ πληθυσμού.

Μία μέθοδος είναι η διαχείριση των τάξεων μέσω ‘’ MINDFULLNESS’’ (ενσυνειδητότητας), μίας άσκησης ενσυνειδητότητας ως τεχνική διαχείρισης της συναισθηματικής νοημοσύνης με αποτέλεσμα τη μεγαλύτερη ανταπόκριση στη γνωστική πρόσληψη. Αυτή η μέθοδος πετυχαίνει την επίτευξη της συγκέντρωσης, της ενσυναίσθησης και της συνεργατικής μάθησης. Αυτή η πρόταση μπορεί να λειτουργήσει καλύτερα  στην αρχή κάθε μαθήματος και για λίγα λεπτά προκειμένου   να βοηθήσει στην συγκέντρωση καθενός μαθητή ξεχωριστά, να καλλιεργήσει την ενσυναίσθηση και τέλος να ‘’ενώσει’ το δυναμικό της τάξης.https://www.youtube.com/watch?v=MMK481p5wWM

Άλλη πρόταση είναι η εφαρμoγή του ‘’THINK-PAIR- SHARE’’’ (Να θέτεις ζητήματα – Να Μοιράζεσαι -Να ανακοινώνεις τη θέση σου και να διαχέεις τη γνώση) με στόχο την επιτυχή συγκέντρωση των μαθητών σε συγκεκριμένα ζητούμενα, τη λειτουργία τους σε ομάδες των δύο και τη διασπορά των αποτελεσμάτων σε μεγαλύτερες ομάδες και στο σύνολο του δυναμικού της τάξης.

Προτάσεις σχεδίου μαθήματος αποτέλεσαν το ‘PROJECT BASED LEARNING’ (καθοδηγούμενη μάθηση στηριγμένη στις συνεργατικές εργασίες), ένα διδακτικό μοντέλο δηλαδή που στοχεύει μεταξύ άλλων στην ανάπτυξη κρίσιμων δεξιοτήτων του 21ου αιώνα, όπως η συνεργασία, η επικοινωνία και η κριτική σκέψη. Η χρήση νέων τεχνολογιών και η αξιοποίηση αυθεντικών πηγών κατά τη συλλογή πληροφοριών και η εφαρμογή διαθεματικών – διεπιστημονικών και μαθητοκεντρικών δραστηριοτήτων σε περιβάλλον επίλυσης προβλημάτων πραγματικού χρόνου, οδηγούν τους μαθητές στην απόκτηση και να εφαρμογή νέας  γνώσης. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι διαμεσολαβητικός. Η μέθοδος προτείνεται, γιατί οι μαθητές αναλαμβάνουν ενεργό ρόλο έναντι του  παθητικού  και επιλέγουν  συνεχώς το πώς θα αποκτήσουν, ή θα χειρίζονται τις πληροφορίες που θα τους οδηγήσουν στην επίλυση των προβλημάτων. https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=LMCZvGesRz8&feature=emb_title

Άλλη πρόταση σχεδίου μαθήματος υπήρξε η μορφή της ανεστραμένης τάξης (FLIPPED CLASSROOM) η οποία μεταφέρει την παράδοση του μαθήματος (όπου συνήθως γίνεται μονόλογος από τον εκπαιδευτικό) έξω από την αίθουσα διδασκαλίας (κυρίως μέσα από βίντεο ή και κατάλληλα σχεδιασμένο πολυμεσικό υλικό). Με τον τρόπο αυτό ο διδακτικός χρόνος στην τάξη, αξιοποιείται περισσότερο σε αλληλεπιδραστικού τύπου δραστηριότητες και οι μαθητές εμπλέκονται ενεργά με το διδακτικό αντικείμενο.https://www.odysseyware.com/blog/using-classpace-flipped-classroom

Τέλος ακολουθεί η μεθοδολογική πρόταση ‘TASK BASED LEARNING’ όπου οι μαθητές αξιοποιούν την αυθεντική γλώσσα και μέσω της αλληλεπίδρασης αποκτούν τη γνώση μέσα από οργανωμένες διαμεσολαβημένες φύλλα εργασίας από τον καθηγητή-τρια. https://ontesol.com/task-based-learning/

Στόχος είναι οι εκπαιδευτικοί να είναι σε θέση ώστε να αξιοποιούν τα εργαλεία που χρειάζονται για να δημιουργήσουν ασφαλή και ευτυχισμένα σχολεία όπου οι μαθητές και το προσωπικό ευδοκιμούν.